Un viaje por las emociones de la actividad lectoraSan Agustín a través de Derrida

  1. Diana Eguía Armenteros 1
  1. 1 Universidad Católica Santa Teresa de Jesús de Ávila
    info

    Universidad Católica Santa Teresa de Jesús de Ávila

    Ávila, España

    ROR https://ror.org/05wa62164

Revista:
Álabe: Revista de Investigación sobre Lectura y Escritura

ISSN: 2171-9624

Ano de publicación: 2023

Número: 27

Páxinas: 155-171

Tipo: Artigo

DOI: 10.25115/ALABE27.7989 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openDialnet editor

Outras publicacións en: Álabe: Revista de Investigación sobre Lectura y Escritura

Obxectivos de Desenvolvemento Sustentable

Resumo

This article works with the expressions of pleasure associated with the act of reading and writing through Augustinian rhetoric thinking and poststructuralism. The present research attempts to alleviate the scarce attention traditionally given to feelings as a cognitive tool. Therefore, here we use emotions as instruments to understand texts differently and challenge them from new perspectives. In this case, we work with the emotions provoked by reading activity in two fundamental authors: Saint Augustine of Hippo (354-430) and Jacques Derrida (1930-2004). Focusing on how reading generated different sensations in both writers helps us to understand their fundamental questions: the Augustinian notions of “sign” and “thing” and Derrida’s critique of the hermeneutics of truth. To accomplish this, I employ the methodology developed by the affective turn, in line with the many studies that have found in the historization of emotions an effective stimulus for rethinking the written tradition

Referencias bibliográficas

  • Agustín, Santo, Obispo de Hipona; (1958). Sobre la doctrina cristiana. En M. Balbino (Ed.). Obras de San Agustín (pp. 354-430). Madrid: Biblioteca de autores cristianos.
  • Agustín, Santo, Obispo de Hipona (1957). Confesiones. En E. Zeballos (Trad.). Barcelona: Editorial Iberia, 7.
  • Agustín, Santo, Obispo de Hipona (1956). Tratado sobre la Santísima Trinidad. En L. Arias (Ed.). Salamanca: Biblioteca de autores cristianos.
  • Ahern, S. (2019). Affect Theory and Literary Critical Practice: A Feel for the Text. New York: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1007/978-3-319-97268-8
  • Ahmed, S. (2018). La promesa de la felicidad. Una crítica cultural al imperativo de la alegría. Buenos Aires: Caja Negra Editora.
  • Bailey, A. y DiGangi, M. (2017). Affect Theory and Early Modern Texts. Politics, Ecologies, and Form. New York: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.7202/1064536ar
  • Bolens, G. (2017). Emotions in history and literature. Postmedieval: a journal of medieval cultural studies, 8, 120-133. https://doi.org/10.1057/s41280-016-0033-z
  • Borges, J. L. (2002). Piere Menard, autor del Quijote. Ficciones. Madrid: Alianza Editorial.
  • Brandsma, F., Larrington, C. y Saunders, C. (2015). Emotions in Medieval Arthurian literature: body, mind, voice. Cambridge: Boydell & Brewer.
  • https://doi.org/10.1017/9781782045915
  • Brenkman, J. (2020). Mood and Trope: The Rhetoric and Poetics of Affect. Chicago: University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226673431.001.0001
  • Caputo, J. D. (2009). La deconstrucción en una cáscara de nuez. Buenos Aires: Prometeo.
  • Cebreiro Rávade Villar, M. Do. Literatura y filosofía. El lugar de los afectos en el pensamiento contemporáneo. En Abuín González, A., Cabo Aseguinolaza F. y Casas, A. (Ed.) Textualidades (inter)literarias. Lugares de lectura y nuevas perspectivas teórico-críticas. Madrid: Iberoamericana Vervuert. https://doi.org/10.31819/9783968690612-004
  • Culler, J. (2010). The closeness of close reading. ADE (American Department of English) Bulletin (149), 20-25. https://doi.org/10.1632/ade.149.20
  • Delgado, E., Fernández, P. y Labany, J (2016). Engaging the Emotions in Spanish Culture and History. Nashville: Vanderbilt University Press. https://doi.org/10.1080/14636204.2017.1380263
  • Derrida, J. (1971). De la gramatología. En O. del Barco y C. Ceretti (Trad.) México: Siglo XXI.
  • Derrida, J. (2012). Estructura, signo y juego en el discurso de las ciencias humanas. En P. Peñalver (Trad.) y M. Asensi Pérez, (Ed.). Jacques Derrida: la estructura y la diferencia (pp. 383-401). Barcelona: Anthropos.
  • Derrida, J. (1972). Qual Quelle. Les sources de Valéry. Marges de la Philosophie (pp. 346-350). Paris: Minuti.
  • Derrida, J. (2008). La mitología blanca. Márgenes de la filosofía (pp. 247-317). Madrid: Cátedra.
  • Derrida, J. (1985). La voz y el fenómeno. Valencia: Pre-textos.
  • Derrida, J. (1985). La escritura y la diferencia. Barcelona: Anthropos.
  • Felsky, R. (2012). Critique and the Hermeneutics of Suspicion, en M/C Journal, 15, (1). https://doi.org/10.5204/mcj.431
  • Font, M. y Vera Rojas, M.T. (2016). Pensar el afecto desde la cultura y el arte. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada cuatrocientos cincuenta y dos grados Fahrenheit (14). Obtenido el 13 de noviembre de 2022 desde https://452f.com/numero14/
  • García Vázquez, M. (2019). La comunicación del ser interior: de las Confesiones de San Agustín a la poesía confesional de Sylvia Plath y la Circumfession de J. Derrida. En J. M. Chillón Lorenz; M. Requejo Fraile y I. Reguero Sanz (Ed.). Antropología de la comunicación. Acción y efectos en la literatura y en los media (pp. 459-472). Madrid: Fragua.
  • Graesser, A. C., & D’Mello, S. (2012). Monent-to-moment emotions during reading. The Reading Teacher, 66 (3), 238–242. https://doi.org/10.1002/TRTR.01121
  • Illouz, E. (2012). Por qué duele el amor. Buenos Aires: Katz.
  • Jager, E. (1996). The book of the Heart: reading and writing the Medieval subject. Speculum, 71, (1), 1-26. https://doi.org/10.2307/2865198
  • Johnson, J. A., Russell, W. P., y Kempf, E. (2016). Love, history and emotions in Chaucer and Shakespeare: Troilus and Criseyde and Troilus and Cressida. Manchester: Manchester University Press. https://doi.org/10.7765/9781784996796
  • Levi-Strauss, C. (1964). Lo crudo y lo cocido. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
  • Lyytikäinen, P. (2017). How to Study Emotion Effects in Literature: Written Emotions in Edgar Allan Poe’s ‘The Fall of the House of Usher’. En Jandl, I., Knaller, S., Schönfellner, S. y Tockner, G. (Ed.), Writing Emotions: Theoretical Concepts and Selected Case Studies in Literature (pp. 248-264). Berlin: Transcrip Verlag. https://doi.org/10.2307/j.ctv1wxt3t.16
  • Manguel, A. (1998). Historia de la lectura. Madrid: Alianza Editorial.
  • Marlescu, A. y Morand Métivier, C.L. (2017). Affective and emotional economies in Medieval and Early Mordern Europe. Nueva York: Palgrave McMillan. https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-319-60669-9
  • Massumi, Brian (1995). The Autonomy of Affect. Cultural Critique, 31, 83-109. http://dx.doi.org/10.2307/1354446
  • McBride, M., & Sweeney, M. A. (2019). Frustration and Hope: Examining Students’ Emotional Responses to Reading. Journal of Basic Writing, 38(2), 38–63. Obtenido el 13 de noviembre de 2022 desde https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1266006.pdf
  • Morris, M. (2000). Metaphor and Philosophy: An Encounter with Derrida. Philosophy, 75, (292), 2000, 225–244. https://doi.org/10.1017/S0031819100000267
  • Novick, R. (2002). Learning to Read the Heart: Nurturing Emotional Literacy. YC Young Children, 57(3), 84–89.
  • O’Connell, J. (2018). Emotional boundaries in Chaucer’s ‘Book of the Duchess’. Midlands historical review, 2. Obtenido el 13 de noviembre de 2022 desde https://docplayer.net/138542345-Emotional-boundaries-in-chaucer-s-book-of-the-duchess.html
  • Peñalver Gómez, P. (1990). La deconstrucción: escritura y filosofía. Barcelona: Montesinos.
  • Peretti della Rocca, C. (1989). Jacques Derrida: texto y deconstrucción. Barcelona: Anthropos.
  • Peza, de la, E. (1961). El significado de ‘cor’ en San Agustín. Revue d’Etudes Ausustiniennes et patristiques, 7 (4), 339-368.
  • Pierantoni, C. (2011). El verbum cordis formabile agustiniano y la imagen trinitaria en el hombre. Teología y Vida, LII, 197-210. http://dx.doi.org/10.4067/S0049-34492011000100009
  • Reddy, W.M. (2001). The navigation of feeling: a framework for the history of emotions. Cambridge y Nueva York: Cambridge University Press. DOI:10.1086/376337
  • Ricoeur, P. (1970). Freud and Philosophy: An Essay on Interpretation. En Savage, D. (trad.). Yale: Yale University Press.
  • Rorty, R., LaCapra, D. Fish, S., Rabinow, P. (1998). “Giro lingüístico” e historia intellectual. Argentina: Universidad Nacional de Quilmes.
  • Rosenwein, B. (2015). Generations of Feeling: A History of Emotions, 600-1700. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Schildgen, B. D. (1994). Augustine’s Answer to Jacques Derrida in the De Doctrina Christiana. New Literary History, 25, (2), 383-397. https://doi.org/10.2307/469454
  • Sedgwick, E. y Frank, A. (1995). Shame in the cybernetic fold: Reading Silvan Tomkins. Critical Inquiry, 21(2), 496-522. Obtenido el 13 de noviembre de 2022 desde https://ericastanleydotnet.files.wordpress.com/2012/05/sedgwick-shame-in-cybernetic-fold-reading-silvan-tomkins.pdf
  • Sedgwick, E. (1997). Paranoid reading and reparative reading; or, You’re So Paranoid, You Probably Think This Introduction is About You. Novel gazing: queer readings in fiction. North Carolina: Duke University Press. Obtenido el 13 de noviembre de 2022 desde https://www.ias.edu/sites/default/files/sss/pdfs/Critique/sedgwick-paranoid-reading.pdf
  • Stoklosa, A. (2012). Chasing the bear: William James on sensations, emotions and instincts. William James Studies, 9, 72–93.
  • Vásquez Rocca, A. (2016). Derrida: Deconstrucción, ‘différence’ y diseminación. Una historia de parásitos, huellas y espectros. Nómadas. Critical Journal of Social and Juridical Sciences, 48, (2). https://doi.org/10.5209/NOMA.53302
  • Wehrs, D. R., y Blake, T. (2017). The Palgrave Handbook of Affect Studies and Textual Criticism. New York: Palgrave Macmillan. DOI: 10.1007/978-3-319-63303-9
  • Zappa, J. (2019). Deconstructing affects and affects of deconstruction. Derrida Today, 12 (2), 192-210. DOI:10.3366/drt.2019.0209