Avaluació per part dels docents de les competències transversals del Grau d’Educació Social

  1. José Mª Martínez Marín 1
  2. Ricardo Francisco Luengo González 2
  3. Sixto Cubo Delgado 3
  1. 1 Professor associat Facultat de Formació del Professorat Ciències de l’Educació Universitat d’Extremadura
  2. 2 Professor catedràtic Facultat d’Educació Didàctica de les Ciències Experimentals i Matemàtiques Universitat d’Extremadura
  3. 3 Professor titular Facultat d’Educació Ciències de l’Educació Universitat d’Extremadura
Revista:
Educació social: Revista d'intervenció sòcioeducativa

ISSN: 2339-6954 1135-085X

Año de publicación: 2018

Título del ejemplar: 25 anys d'educació social

Número: 70

Páginas: 130-149

Tipo: Artículo

Otras publicaciones en: Educació social: Revista d'intervenció sòcioeducativa

Resumen

La present recerca es planteja com a objectiu principal l’avaluació per part dels docents del Grau d’Educació Social de la Universitat d’Extremadura de la importància i el nivell de desenvolupament de les competències transversals del grau i de diverses competències transversals molt valorades pels ocupadors en diversos articles d’investigació però que no han estat incloses en la titulació. La metodologia emprada ha consistit en un estudi expost- facto o no experimental a través d’un qüestionari creat ad hoc i posteriorment validat que va ser emplenat per una mostra dels docents del grau.

Referencias bibliográficas

  • ANECA (2004). La adecuación de las titulaciones de maestro al espacio Europeo de Educación Superior. Informe final. Madrid: ANECA.
  • ANECA (2004). Libro Blanco del Título de Grado en Pedagogía y Educación Social. Madrid: ANECA.
  • ANECA (2007). REFLEX: El profesional flexible en la sociedad del conocimiento. Informe ejecutivo. Madrid: ANECA.
  • Bigelow, J. D. (1995). Teaching Material Skills. New York: Journal of Management Education. Boyatzys, R.E. (1982). The Competence Manager. A Model. Nova York: Wiley.
  • Boyatzys, R. E. (1982). The Competence Manager. A Model. Nova York: Wiley.
  • Castillo, S.; Cabrerizo, J. (2010). Evaluación Educativa de Aprendizaje y Competencias. Madrid: Pearson Educación.
  • COCO, B. (2013). Cómo Ser Competente. Salamanca: Cátedra de Inserción profesional Caja Rural de Salamanca - Universidad de Salamanca: Servicio de Inserción Profesional Prácticas y Empleo. Salamanca.
  • Consell d’Europa (2001). Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assess-ment. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Desaulniers, J. (2001). Cualificación versus Competencia. Boletín Cinterfor/ OIT núm. 149.
  • Fullana, J.; Pallisera, M.; Planas, A. (2011). Las competencias profesionales de los educadores sociales como punto de partida para el diseño curricular de la formación universitaria. Revista Iberoamericana de Educación,
  • núm. 56/1, p. 1-13.
  • García-Ruiz, R.; Sánchez, A.; Rodríguez, A. (2013). Las competencias socio-personales en la integración socio-laboral de jóvenes que cursan programas de cualificación profesional inicial. Revista Española de Orientación
  • y Psicopedagogía, 24(2), 58-78.
  • González, J.; Wagenar, R. (2003). Tuning educational structures in Europe. Informe final. Universitat de Deusto/Universitat de Groningen.
  • Kerlinger, F.; Lee, H. (2002). Investigación del Comportamiento, Métodos de Investigación en Ciencias Sociales. (4a Edició). Mèxic: McGraw-Hill.
  • Le Boterf, G. (2000). Ingeniería de las competencias. Barcelona: Gestión 2000/EPISE.
  • Lévy-Leboyer, C. (1997). Gestión de las competencias. Cómo analizarlas, cómo evaluarlas, cómo desarrollarlas. Barcelona: Gestión 2000.
  • Martínez, J. M. (2013). Una reflexión sobre la selección por competencias como meta de su formación y evalua-ción en el Grado de Educación Social de la Universidad de Extremadura. Revista Tejuelo. Monográfico núm. 8:
  • Comunicación Social y Educación.
  • Observatorio Ocupacional de la Universidad Miguel Hernández (2006). Competencias profesionales en los titula-dos UMH. Universitat Miguel Hernández (UMH). Elx.
  • OCDE (2002). Definition and Selection of Competences (DeSeCo): theoretical and conceptual foundations. Strate-gy Paper. OCDE.
  • Ortega, J. (dir.). (2006). EduSoCyL2006: Estudio del perfil profesional y académico de la titulación de “Educación Social”: competencias genéricas y competencias específicas. Valladolid, Consejería de Educación de la Junta
  • de Castilla y León.
  • Pascual, I.; Núñez, M. C. (2012). La colaboración de los tutores de centros en la evaluación de competencias en el prácticum. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 23(3), 121-133.
  • Perrenoud, Ph. (1997). Construire des compétences dès l´ecole. Pratiques et enjeux pédagogiques. París: ESF.
  • Rodríguez, M. J.; Ortega, J.; Olmos, S. (2007). Estudio del perfil profesional y académico de la titulación de Educa-ción Social en las Universidades de Castilla y León. Un paso previo al diseño institucional de una Titulación. V
  • Jornadas de Redes de Investigación en Docencia Universitaria. Universitat d’Alacant.
  • Spencer, L. M.; Spencer, S. M. (1993). Competence at Work. Nova York: John Wiley and Sons.