Una reflexión sobre la selección por competencias como meta de su formulación y evaluación en el Grado de Educación Social de la UEx
-
1
Universidad de Extremadura
info
ISSN: 1988-8430
Year of publication: 2013
Issue Title: Comunicación social y Educación
Issue: 8
Pages: 19-34
Type: Article
More publications in: Tejuelo: Didáctica de la Lengua y la Literatura. Educación
Abstract
This article aims to reflect on what you are assuming the teaching of the Degree of Social Education in relation to specific and generic competences developed in degree especially learning and evaluation, in order to make a comparison with competence profile most demanded by the labor market. We understand the competence profile as a model concise, reliable and valid for predicting success in professional development. In addition, the competences that form must be closely linked to superior results in the job in question. This article also seeks to extend this comparison to the activities, strategies and tools for analysis and assessment of competences in the university and at work focussing on the processes of selection by competences.
Bibliographic References
- ANECA. Título de Grado en Pedagogía y Educación Social, Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y la Acreditación, Madrid, 2005.
- ANECA. Programa de convergencia europea. El crédito europeo, Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y la Acreditación, Madrid, 2003.
- AQU CATALUNYA. Guía para la evaluación de competencias en el área de Ciencias Sociales, Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya, Barcelona, 2004.
- DAZIEL, M. M.; CUBEIRO, J. C. y FERNÁNDEZ, G. Las competencias: clave para una gestión integrada de los recursos humanos, Ediciones Deusto, Bilbao, 1996.
- DOLAN, S.; SCHULER, R. S. y VALLE, R. La gestión de los recursos humanos, Mc Graw-Hill, Aravaca, 1999.
- FERNÁNDEZ LÓPEZ, J. Gestión por competencias: un modelo estratégico para la dirección de recursos humanos, Ediciones Díaz de Santos, Madrid, 2005.
- GONZÁLEZ, J. y WAGENAAR, R. Tuning Educational Structures in Europe. Informe final. Fase uno, Universidad de Deusto, Universidad de Groningen, Bilbao, 2003.
- LE BOTERF, G. Ingeniería de las competencias, Gestión 2000/EPISE, Barcelona, 2000.
- LÉVY-LEBOYER, C. Gestión de las competencias, Gestión 2000, Barcelona, 1997.
- MERTON, R. K.; FRISKE, M. y KENDALL, P. L. The Focused Interview, The Free Press. 1956, New York, 1990.
- PEÑA BAZTÁN, M. Dirección de personal: organización y técnicas, Editorial Hispano Europea, Barcelona, 1990
- PEREDA MARÍN, S. y Berrocal Berrocal, F. Técnicas de gestión de recursos humanos por competencias, Ediciones Díaz de Santos, Madrid, 2005.
- PRADÉS, A. Les competències transversals i la formació universitària, Tesis doctoral, Universitat de Barcelona, Barcelona, 2005.
- RUÉ, J. y Martínez, M. Les titulacions UAB en l’Espai Europeu d’Educació Superior, IDES-UAB, Cerdanyola del Vallès, 2005.
- RUÉ, J. Enseñar en la Universidad. El EEES como reto para la educación superior, Narcea, Madrid, 2007.