Percepción del estilo parental y calidad de vida relacionada con la salud entre adolescentes

  1. Rosalía Jódar Martínez
  2. María del Pilar Martín Chaparro
  3. María Dolores Hidalgo Montesinos
  4. Juan Pedro Martínez Ramón
Journal:
Revista española de pedagogía

ISSN: 0034-9461 2174-0909

Year of publication: 2022

Volume: 80

Issue: 283

Pages: 559-581

Type: Article

DOI: 10.22550/REP80-3-2022-07 DIALNET GOOGLE SCHOLAR lock_openOpen access editor

More publications in: Revista española de pedagogía

Abstract

The interaction between health-related quality of life and parenting styles can give rise to perceptions that influence behaviour in adolescents. It is thought to affect key el- ements in the emotional development of stu- dents at a very important stage. Therefore, the aim of this study was to explore the re- lationship between health-related quality of life and perceived parental educational style as a function of parental gender. A total of 253 adolescents aged 11 and 18 years were selected from secondary schools in a region of south-eastern Spain. The Scale of Norms and Demands Children’s Version (ENE-H by its Spanish acronym) and the Short Form-36 Health Survey (SF-36) were used. This was a quantitative research project and data mining was used for data analysis. The results showed that the inductive parenting style is related to physical role, emotional problems, vitality, emotional well-being, pain and general health. We also observed that the rigid style is neg- atively related to physical role, vitality, emo- tional well-being, social functioning, pain and general health. Finally, the indulgent style is negatively related to pain. The findings shed light on the need to provide health-related training programmes that consider family characteristics.

Bibliographic References

  • Alonso, J., Prieto, L. y Anto, J. (1995). La versión española del SF-36 health survey (cuestionario de salud SF-36): un instrumento para la medida de los resultados clínicos. Medicina Clinica, 104 (20), 771-776.
  • Alonso-Stuyck, P. (2020). Parenting and healthy teenage lifestyles [La crianza de los hijos y los estilos de vida saludables de los adolescentes]. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17. https://doi. org/10.3390/ijerph17155428.
  • Bagan, G., Tur-Porcar, A. M. y Llorca, A. (2019). Learning and parenting in Spanish environments: Prosocial behavior, aggression, and self-concept [Aprendizaje y crianza en entornos españoles: comportamiento prosocial, agresión y autoconcepto]. Sustainability, 11, 51-93. https://doi.org/10.3390/su11195193
  • Bahmani, T., Naseri, N. S. y Fariborzi, E. (2022). Relation of parenting child abuse based on attachment styles, parenting styles, and parental addictions. Current Psychology. https://doi. org/10.1007/s12144-021-02667-7
  • Baña Castro, M. (2015). El rol de la familia en la calidad de vida y la autodeterminación de las personas con trastorno del espectro del autismo. Ciencias psicológicas, 9 (2), 323-336.
  • Barlow, M. A., Wrosch, C. y McGrath, J. J. (2020). Goal adjustment capacities and quality of life: A meta-analytic review [Capacidades de ajuste de objetivos y calidad de vida: una revisión meta-analítica]. Journal of Personality, 88 (2), 307-323. https://doi.org/10.1111/jopy.12492
  • Bersabé, R. M, Fuentes, M. J. y Motrico, E. (2001). Análisis psicométrico de dos escalas para evaluar estilos educativos parentales. Psicothema, 13 (4), 678-684.
  • Cabecinha-Alati, S., Malikin, H. y Montreuil, T. C. (2020). Emotion regulation and personality as predictors of mothers’ emotion socialization practices [La regulación de las emociones y la personalidad como predictores de las prácticas de socialización de las emociones de las madres]. Family Relations: Interdisciplinary Journal of Applied Family Science. https://doi.org/10.1111/fare.12501
  • Carlo, G., Mestre, M. V., Samper, P., Tur, A. y Armenta, B. E. (2010). Feelings or cognitions? Moral cognitions and emotions as longitudinal predictors of prosocial and aggressive behaviors [¿Sentimientos o cogniciones? Cogniciones y emociones morales como predictores longitudinales de comportamientos prosociales y agresivos]. Personality and Individual Differences, 48 (8), 865-962. https://doi.org/10.1016/j.paid.2010.02.010
  • Chávez-Flores, Y. V., Hidalgo-Rasmussen, C. A. y Muñoz Navarro, S. (2018). Relaciones intra- familiares y calidad de vida relacionada con la salud en adolescentes mexicanos que se auto- lesionan sin intención suicida. Salud and Sociedad, 9 (2), 130-144. https://doi.org/10.22199/ S07187475.2018.0002.00001
  • Chen, L, Chen, P. y Lin, Z. (2020). Artificial intelligence in education: A review [La inteligencia artificial en la educación: una revisión]. IEEE Access, 8, 75264-75278. https://doi.org/10.1109/ ACCESS.2020.2988510.
  • Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences [Análisis de potencia estadística para las ciencias del comportamiento]. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Cohrdes, C. y Mauz. E. (2020). Self-efficacy and emotional stability buffer negative effects of adverse childhood experiences on young adult health-related quality of life [La autoeficacia y la estabilidad emocional amortiguan los efectos negativos de las experiencias infantiles adversas sobre la calidad de vida relacionada con la salud de los adultos jóvenes]. Journal of Adolescent Health, 67 (1), 93-100. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2020.01.005
  • Delvecchio, E., Germani, A., Raspa, V., Lis, A. y Mazzeschi, C. (2020). Parenting styles and child's well-being. The mediating role of the perceived parenstress [Estilos de crianza y bienestar infantil: el papel mediador del estrés parental percibido. estrés de los padres]. Europe`s Journal of Psychology, 16 (3), 514-531. https://doi. org/10.5964/ejop.v16i3.2013.
  • Diggs, O. N., Neppl, T. K., Jeon, S. y Lohman, B. J. (2017). The association of harsh parenting, parent-child communication, and parental alcohol use with male alcohol use into emerging adulthood [La asociación entre una crianza dura, la comunicación entre padres e hijos y el consumo de alcohol de los padres con el consumo de alcohol de los varones en la edad adulta emergente]. Journal of Adolescent Health, 61 (6), 736-742. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2017.06.025
  • Estlein, R. (2021). Parenting as a communication process: Integrating interpersonal communication theory and parenting styles conceptualization
  • [La crianza de los hijos como proceso de comunicación: Integrando la teoría de la comunicación interpersonal y la conceptualización de los estilos de crianza]. Journal of Family Theory & Review, 13 (1), 21-33. https://doi.org/10.1111/jftr.12407
  • Fan, J. y Chen, B. B. (2020). Parenting styles and co-parenting in China: The role of parents and children’s sibling status [Estilos de crianza y coparentalidad en China: el papel de los padres y la situación de los hermanos de los hijos]. Current Psychology, 39, 1505-1512. https://doi. org/10.1007/s12144-019-00379-7
  • Feeney, R., Desha, L., Khan, A., Ziviani, J. y Nicholson, J. M. (2016). Speech and language difficulties along with other child and family factors associated with health related quality of life of Australian children [Dificultades del habla y del lenguaje junto con otros factores infantiles y familiares asociados a la calidad de vida relacionada con la salud de los niños australianos]. Applied Research in Quality of Life, 11 (4), 1379-1397. https://doi.org/10.1007/s11482-015-9443-6
  • García, A. E. (2020). Estilos de socialización parental en una muestra de adolescentes chilenos. Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 7 (1), 46-51. https://doi.org/10.21134/rpcna.2020.07.1.6
  • Gomes A. C., Rebelo, M. A. B., de Queiroz, A. C., de Queiroz, A. P. C., Herkrath, A. P. C., Herkrath, F. J., Rebe- lo, J. M., Pereira, J. V. y Vettore, M. V. (2020). Socioe- conomic status, social support, oral health beliefs, psychosocial factors, health behaviours and health-related quality of life in adolescents [Situación socioeconómica, apoyo social, creencias sobre la sa- lud bucodental, factores psicosociales, conductas de salud y calidad de vida relacionada con la salud en adolescents]. Quality of Life Research, 29, 141-151. https://doi.org/10.1007/s11136-019-02279-6
  • Gorostiaga, A., Aliri, J., Balluerka, N. y Lameirinhas, J. (2019). Parenting styles and internalizing symptoms in adolescence: A systematic literature review [Estilos de crianza y síntomas de interiorización en la adolescencia: una revisión sistemática de la literature]. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16, 3192. https://doi.org/10.3390/ijerph16173192
  • Gottfredson, N. C., Hussong, A. M., Ennett, S. T. y Rothenberg, W. A. (2017). The role of parental engagement in the intergenerational transmission of smoking behavior and identity [El papel del compromiso de los padres en la transmisión intergeneracional del comportamiento y la identidad de los fumadores]. Journal of Adolescent Health, 60 (5), 599-605. https://doi. org/10.1016/j.jadohealth.2016.11.004.
  • Guevara, R. M., Moral-García, J. E., Urchaga, J. D. y López-García, S. (2021). Relevant factors in adolescent well-being: Family and parental relationships [Factores relevantes en el bienestar de los adolescentes: las relaciones familiares y parentales]. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18 (14), 7666. https://doi.org/10.3390/ijerph18147666.
  • Haslam, D., Poniman, C., Filus, A., Sumargi, A. y Boediman, L. (2020). Parenting style, child emotion regulation and behavioral problems: The moderating role of cultural values in Australia and Indonesia. Marriage & Family Review, 56 (4), 320-342. https://doi.org/DOI10.10 80/01494929.2020.1712573
  • Hawkins, A. J., Clyde, T. L., Doty, J. L. y Avellar, S. (2020). Best practices in family life education program evaluation [Mejores prácticas en la evaluación de programas de educación para la vida familiar]. Family Relations: Interdisciplinary Journal of Applied Family Science, 69, 479-496. https://doi.org/10.1111/fare.12420
  • Heinze, J. E., Hsieh, H. F., Aiyer, S. M., Buu, A. y Zimmerman, M. A. (2020). Adolescent family conflict as a predictor of relationship quality in emerging adulthood [El conflicto familiar en la adolescencia como predictor de la calidad de las relaciones en la edad adulta emergente]. Family Relations: Interdisciplinary Journal of Applied Family Science, 69 (5), 996-1011. https://doi.org/10.1111/fare.12493
  • Jahng, K. E. (2019). Exploring pathways to middle school students’ life satisfaction [Exploración de las vías de satisfacción vital de los estudiantes de secundaria]. Child Indicators Research, 12, 1643-1662. https://doi.org/10.1007/ s12187-018-9602-z
  • Jiménez-Iglesias, A., Moreno, C., Ramos, P. y Ri- vera, F. (2014). What family dimensions are important for health-related quality of life in adolescence? [¿Qué dimensiones familiares son importantes para la calidad de vida relaciona- da con la salud en la adolescencia?] Journal of Youth Studies, 18. 53-67. https://doi.org/10.108 0/13676261.2014.933191
  • Jones, E., Oliphant, E. y Peterson, P. (2001). SciPy: Open Source Scientific Tools for Python [SciPy: Herramientas científicas de código abierto para Python]. https://www.researchgate.net/publication/213877848_SciPy_Open_Source_Scientific_Tools_for_Python
  • Kim, K. W., Wallander, J. L., Depaoli, S. Elliot, M. y Schuster, M. A. (2021). Longitudinal asso- ciations between parental SES and adolescent health-related quality of life using growth cur- ve modeling [Asociaciones longitudinales entre el SES de los padres y la calidad de vida relacio- nada con la salud de los adolescentes utilizando un modelo de curva de crecimiento]. Journal of Child and Family Studies, 30, 1463-1475. ht- tps://doi.org/10.1007/s10826-021-01970-y
  • King, K. A., Vidourek, R. A. y Merianos, A. L. (2016). Authoritarian parenting and youth depression: Results from a national study [Crianza autorita- ria y depresión juvenil: resultados de un estudio nacional]. Journal of Prevention & Intervention in the Community, 44 (2), 130-139. https://doi.or g/10.1080/10852352.2016.1132870
  • Kuppens, S. y Ceulemans, E. (2019). Parenting styles: A closer look at a well-known concept [Estilos de crianza: una mirada más cercana a un concepto bien conocido]. Journal of Child and Family Studies, 28, 168-181. https://doi. org/10.1007/s10826-018-1242-x
  • León-del-Barco, B., Mendo-Lázaro, S., Polo-del- Río, M. I. y López-Ramos, V. M. (2019). Parental psychological control and emotional and behavioral disorders among Spanish adolescents [Control psicológico de los padres y trastornos emocionales y de conducta en los adolescentes españoles]. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16, 507. https://doi.org/10.3390/ijerph16030507
  • Li, Y., Wang, J. y Luo, L. (2020). Family migration and educational outcomes of migrant children in China: the roles of family investments and school quality [La migración familiar y los resultados educativos de los niños migrantes en China: el papel de las inversiones familiares y la calidad escolar]. Asia Pacific Education Review, 21, 505-521. https://doi.org/10.1007/s12564-020-09639-9
  • Liu, L., Meng, W. y Liu B. (2022). The mediating role of social support in the relationship between parenting styles and adolescent drug abuse identification [El papel mediador del apoyo social en la relación entre los estilos de crianza y la identificación del abuso de drogas en los adolescents]. Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.802408
  • Louis, J. P. (2022). The young parenting inventory (YPI-R3), and the Baumrind, Maccoby and Martin parenting model: Finding common ground [El inventario de crianza joven (YPI-R3), y el modelo de crianza de Baumrind, Maccoby y Martin: encontrar un terreno común]. Children, 9 (2), 159. https://doi.org/10.3390/children9020159
  • Luan, H., Geczy, P., Lai, H., Gobert, J., Yang, S., Ogata, H., Baltes, J., Guerra, R., Li, P. y Tsai, C. (2020). Challenges and future directions of big data and artificial intelligence in educa- tion [Retos y direcciones futuras del big data y la inteligencia artificial en la educación]. Fron- tiers in Psychology, 11, 580820. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.580820
  • Maccoby, E. E. y Martin, J. A. (1983). Socialization in the context of the family: Parent–child interaction [La socialización en el contexto de la familia: la interacción entre padres e hijos]. En H. Mussen (Ed.), Handbook of child psychology Vol. 4 (pp. 1–101). Wiley.
  • Marčinko, D., Jakšić, N., Rudan, D, Bjedov, S, Rebernjak, B., Skopljak, K. y Bilić, V. (2020). Pathological narcissism, negative parenting styles and interpersonal forgiveness among psychiaoutpatients [Narcisismo patológico, estilos parentales negativos y perdón interpersonal entre pacientes psiquiátricos externos]. Psychiatria Danubina, 32, 395-402. https://doi.org/10.24869/psyd.2020.395
  • Martínez, E. y Julián, A. (2017). Relación entre los estilos educativos parentales o prácticas de crianza y la ansiedad infanto-juvenil: una revisión bibliográfica. revista española de pedagogía, 75 (267), 337-351. https://doi.org/10.22550/REP75-2-2017-10.
  • Martínez, I., García, F., Fuentes, M. C., Veiga, F., Garcia, O. F., Rodrigues, Y., Cruise, E. y Serra, E. (2019). Researching parental socialization styles across three cultural contexts: Scale ESPA29 bi-dimensional validity in Spain, Por- tugal, and Brazil [Investigación de los estilos de socialización parental en tres contextos culturales: validez bidimensional de la escala ESPA29 en España, Portugal y Brasil]. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16 (2), 197. https://doi.org/10.3390/ijerph16020197
  • Morales-Rodríguez, F. M., Martínez-Ramón, J. P., Méndez, I. y Ruiz-Esteban, C. (2021). Stress, coping, and resilience before and after COVID-19: A predictive model based on artificial intelligence in the university environment [Estrés, afrontamiento y resiliencia antes y después de la COVID-19: un modelo predictivo basado en la inteligencia artificial en el ámbito universitario]. Frontiers in Psychology, 12. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.647964
  • Moreno, M. J. H., Espada, S. J. P. y Gómez, B. M. I. (2020). Role of parenting styles in internalizing, externalizing, and adjustment problems in children [Papel de los estilos de crianza en los proble- mas de interiorización, exteriorización y adaptación de los niños]. Mental Health, 43 (2), 73-84. https://doi.org/10.17711/SM.0185-3325.2020.011
  • Moreno-Ruiz, D., Estévez, E., Jiménez, T. I. y Murgui, S. (2018). Parenting style and reactive and proactive adolescent violence: evidence from Spain [Estilo de crianza y violencia adolescente reacti- va y proactiva: Evidencia de España]. Journal of Environmental Research and Public Health, 15 (12), 26-34. https://doi.org/10.3390/ ijerph15122634
  • Motamed-Gorji, N., Qorbani, M., Nikkho, F., Asadi, M., Motlagh, M. E., Safari, O., Arefirad, T., Asayesh, H., Mohammadi, R., Mansourian, M. y Kelishadi, R. (2019). Association of screen time and physical activity with health-related quality of life in Iranian children and adolescents [Asociación del tiempo de pantalla y la actividad física con la calidad de vida relacionada con la salud en niños y adolescentes iraníes]. Health and Quality of Life Outcomes, 17 (1), 2. https://doi.org/10.1186/s12955-018-1071-z
  • Musitu, G. y García, F. (2001). ESPA29: Escala de estilos de socialización parental en la adolescencia. Tea.
  • Newman, J., Gozu, H., Guan, S., Lee, J. E., Li, X. y Sasaki, Y. (2015). Relationship between maternal parenting style and high school achievement and self-esteem in China, Turkeyand and U.S.A. [Relación entre el estilo de crianza materno y el rendimiento escolar y la autoestima en China, Turquía y EE.UU.]. Journal of Comparative Family Studies, 46 (2), 265-288. https://doi.org/10.3138/jcfs.46.2.265
  • Oliphant, E. (2006). A guide to NumPy [Guía de NumPy]. Trelgol Publishing.
  • Pinquart, M. (2017). Associations of parenting dimensions and styles with internalizing symptoms in children and adolescents: A meta-analysis [Asociaciones entre las dimensiones y estilos de crianza y los síntomas de interiorización en niños y adolescentes: un meta-análisis]. Marriage & Family Review, 53 (7), 613-640. https://doi. org/10.1080/01494929.2016.1247761
  • Pinquart, M. y Gerke, D. C. (2019). Associations of parenting styles with self-esteem in children and adolescents: A meta-analysis [Asociaciones de los estilos de crianza con la autoestima en niños y adolescentes: un meta-análisis]. Journal of Child and Family Studies, 28 (8), 2017-2035. https://doi.org/10.1007/s10826-019-01417-5
  • Queiroz, P., García, O. F., García, F., Zacares, J. J. y Camino, C. (2020). Self and nature: Parental socialization, self-esteem, and environmental values in Spanish adolescents [El yo y la naturaleza: socialización parental, autoestima y valores ambientales en adolescentes españoles]. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17, 10. https://doi.org/10.3390/ijerph17103732
  • Quinlan, R. (1993). C4.5: Programs for machine learning [C4.5: Programas para el aprendizaje automático]. Morgan Kaufmann Publishers.
  • Ruth, B., Astor, R., Pineda, D., DePedro, K., Weiss, E. y Benbenishty, R. (2017). Parental involvement and perceptions of school climate in California [Participación de los padres y percepción del clima escolar en California]. Urban Education, 56 (3), 393-423. https://doi. org/10.1177/0042085916685764
  • Setiyowati, E., Hanik, U. y Affandi, M. (2019). The correlation between parenting style and child creativity development [La correlación entre el estilo de crianza y el desarrollo de la creatividad infantile]. Journal of Public Health in Africa, 10 (s1). https://doi.org/10.4081/jphia.2019.1207
  • Yaffe, Y. (2020). Systematic review of the differences between mothers and fathers in parenting styles and practices [Revisión sistemática de las diferencias entre madres y padres en los es- tilos y prácticas de crianza]. Current Psychology. https://doi.org/10.1007/s12144-020-01014-6
  • Wallander, J. L. y Koot. H. M. (2016). Quality of life in children: a critical examination of concepts, approaches, issues, and future directions [Calidad de vida en los niños: un examen crítico de los conceptos, enfoques, problemas y direcciones futuras]. Clinical Psychology, 45, 131-143. https://doi.org/10.1016/j.cpr.2015.11.007
  • Ware, J. y Sherbourne, C. D. (1992). The MOS 36-item short-form health survey (SF-36): I. conceptual framework and item selection [La encuesta de salud MOS de 36 ítems (SF-36): I. marco conceptual y selección de ítems]. Medical Care, 30 (6), 473-483.
  • Willroth, E. C., Atherton, O. E. y Robins, R. W. (2021). Life satisfaction trajectories during adolescence and the transition to young adulthood: Findings from a longitudinal study of Mexi- can-origin youth [Trayectorias de satisfacción vital durante la adolescencia y la transición a la juventud: hallazgos de un estudio longitudinal de jóvenes de origen mexicano]. Journal of Personality and Social Psychology, 120 (1), 192-205. https://doi.org/10.1037/pspp0000294
  • Wittig, S. M. y Rodriguez, C. M. (2019). Emerging behavior problems: Bidirectional relations between maternal and paternal parenting styles with infant temperament [Problemas de conducta emergentes: relaciones bidireccionales entre los estilos de crianza materno y paterno con el temperamento infantil]. Developmental Psychology, 55 (6), 1199-1210. https://doi.org/10.1037/dev0000707
  • Xu, F., Xing, H., Yu, W., Chen, S. y Li, H. (2017). Health-related quality of life and influencing factors among migrant children in Shaoxing, China [Calidad de vida relacionada con la salud y factores que influyen en los niños inmigrantes de Shaoxing (China)]. Health and Quality of Life Outcomes, 15 (1), 100. https://doi.org/10.1186/s12955-017-0679-8
  • Zarra-Nezhad, M., Viljaranta, J., Sajaniemi, N., Aunola, K. y Lerkkanen, M. K. (2020). The impact of children’s socioemotional development on parenting styles: the moderating effect of social withdrawal [El impacto del desarrollo socioemocional de los niños en los estilos de crianza: el efecto moderador del retraimiento social]. Early Child Development and Care, 192 (7), 1032-1044. https://doi.org/10.1080/03004430.2020.1835879
  • Zondervan-Zwijnenburg, M. A., Veldkamp, S. A., Neumann, A., Barzeva, S. A., Nelemans, S. A., van Beijsterveldt, C. E., Branje, S. J., Hillegers, M. H., Meeus, W. H., Tiemeier, H., Hoijtink, H. J., Oldehinkel, A. J. y Boomsma, D. I. (2020). Parental age and offspring childhood mental health: A multicohort, population-based investigation [La edad de los padres y la salud mental infantil de los hijos: una investigación poblacional de cohortes multiples]. Child Development, 91, 964-982. https://doi.org/10.1111/cdev.13267
  • Zvara, B. J., Lathren, C. y Mills-Koonce. R. (2020). Maternal and paternal attachment style and chaos as risk factors for parenting behavior [El estilo de apego materno y paterno y el caos como factores de riesgo de la conducta parental]. Family Relations, 69, 233-246. https://doi.org/10.1111/fare.12423
  • Leung, J. T. Y. y Shek, D. T. L. (2020). Parental sacrifice, filial piety and adolescent life satisfaction in Chinese families experiencing economic disadvantage [Sacrificio parental, piedad filial y satisfacción vital de los adolescentes en familias chinas con desventajas económicas]. Applied Research in Quality of Life, 15 (1), 259-272. https:/doi.org/10.1007/s11482-018-9678-0
  • Ley Orgánica 3/2018, de 5 de diciembre, de Protec- ción de Datos Personales y garantía de los derechos digitales. Boletín Oficial del Estado, 294, de 6 de diciembre de 2018, páginas 119788 a 119857.